pátek 7. října 2016

Budoucnost automobilů: SUV na elektřinu? Dojmy z autosalonu v Paříži

Automobilky objevily díru na trhu. SUV modely. Ještě před pár lety se mnoho lidí (nejen v ČR) divilo, jak ti američané mohou jezdit v těch velkých autech a navíc s automatem. Netrvalo dlouho a móda (pseudo)offroadů je tady. Prodeje v segmentu SUV stále rostou a značky se snaží zaplnit i tu nejmenší skulinku na trhu. Takže nabízejí malé kompaktní "esúvéča" do kterých nenaložíte kočárek, až po velké pro 7 lidí.





Většina značek v Paříži uvedla alespoň jedno nové nebo modernizované SUV. Pozadu nezůstává ani Škoda. Mnoho českých zákazníků si oblíbilo model Yeti. Ten je dokonce stále velmi populární a žádaný. Mladoboleslavská automobilka pochopitelně nechce zůstat pozadu a v Paříži představila ve výstavní premiéře Kodiaq. Ten může být až sedmimístný a bude na vrcholu nabídky SUV modelů Škody. Ty budou celkem 3. Yetiho (příští generace dostane stejný základ jako Seat Ateca, který se také vyrábí v Kvasinách) doplní v příštích letech ještě jedno menší "esúvé".



Kodiaq je pro Škodovku důležitým modelem. Jednak nabízí slušný vnitřní prostor (i když třetí řada sedadel je opravdu jen nouzová) a výbavu za rozumnou cenu. Až se za to někteří koncernoví sourozenci na svou Mladoboleslavskou "sestru" zlobí. Ale Kodiaq také může okřídlený šíp vystřelit na americký trh. V rozhovoru pro web Autoperiskop.cz to v Paříži potvrdil Luboš Vlček, šéf Škoda Auto ČR. Zároveň ale přiznal, že automobilka o vstupu do USA stále ještě není rozhodnuta. Jenže poté, co Volkswagen v zámoří ztratil kredit kvůli aféře "dieselgate", mohla by česká značka s Kodiaqem nahradit nabídku modelů VW. A do budoucna třeba i vrátit pošramocenou pověst celému mateřskému koncernu.



Druhým trendem, který je na Autosalonu v Paříž k vidění, jsou auta na alternativní pohon. Jeden z kolegů novinářů v nadsázce prohlásil: "příště už snad nebudou představovat žádné auto se spalovacím motorem". Je zajímavé, jak rozdílně se automobilky dívají na blízkou duboucnost. V roce 2020 vstoupí v platnost přísné emisní limity Evropské unie a inženýři tak budou mít co dělat, aby je při současných technologiích dokázali splnit.

Dobře je na tom Toyota. Ta už v 90. letech začala pracovat na hybridním ústrojí. Prius se stal velmi populární a dnes už japonská značka svůj velmi spolehlivý a dobře fungující systém vylepšuje a montuje do většiny svých modelů. SUV nevyjímaje. Právě v hybridním ústrojí vidí Toyota budoucnost. Navíc, investice do vývoje hybridu už se jí dávno vrátila. Ale japonci sázejí také na vodík. Viz model Mirai. Palivové články vyrábějí elektřinu pro elektromotor a teoreticky, pokud takové auto připojíte ke svému domu, můžete takový vůz používat jako zdroj energie. Taková mobilní elektrárna která jako odpad produkuje pouze vodu. A teoreticky dokonce pitnou.


Koncern Volkswagen zase sází na elektřinu. Sice má v současnosti v nabídce řadu modlů na CNG - stlačený zemní plyn, ale i v Paříži představený koncept I.D. jasně ukazuje, jakým směrem míří. Do roku 2025 chce koncern prodávat milion aut s elektromotorem ročně. Rychlejšímu rozšíření elektromobilů podle Daniela Haranta, vedoucího divize VW osobní vozy, je zatím jednou z největších překážek nedostatečá (finanční) podpora státu. A uvadí za příklad skandinávské země, kde je na nákup ekologického vozu poskytována (mnohdy výrazná) dotace.


Také Mercedes představil v pavilonech pařížského výstaviště koncept středně velkého SUV s označením EQ což je zkratka pro elektrickou inteligenci.Pod kapotou má dva elektromotory s výkonem až 300 kW a točivým momentem 700 N.m. Poháněny jsou obě nápravy, každý motor roztáčí jednu a dojezd na jedno nabití by měl být až až 500 km. Zrychlení z nuly na sto pak dokonce pod 5 s. Za 3 roky by měl jít do sériové výroby. Automobilka s hvězdou ve znaku už nicméně nabízí několik elektromobilů. Koncept EQ stojí ale na speciální platformě přímo určené pro elektromobily.


Největší rival Mercedesu - automobilka BMW nabízí rovnou několik modelů s elektrických pohonem. i3 pro "běžné" zákazníky a i8 pro ty sportovně založené. Reálně s "í trojkou" ujedete 200 km.


Opel zase v Paříži ukázal modernizovaný model Ampera. Tento elektromobil také zvládne dopravit svou posádku do vzdálenosti 500 km. To už je slušná hodnota, která vám nebrání ani v cestování třeba někam k moři. Stejně je dobré se po cestě zastavit na kávu a něco k zakousnutí. Než poobědváte, máte nabito na 80%. Jenže v celém koncernu GM ještě dieslové motory neodepsali. Martin Hejral, PR manažer Opel ČR poukazuje na skutečnost, že před nedávnem Opel postavil zcela novou továrnu na vznětové pohonné jednotky v Maďarsku. Navíc poplašné zprávy o nedostatku ropy se ukázaly jako liché.


Jisté je v současnosti jedno. Spalovací motory, tak jak je známe dnes, mají své fyzikální limity. A pokud (nejen) EU bude stále spřísňovat emisní normy, nelze s benzínovými a diesovými jednotkami - tak jak je známe dnes - počítat do budoucnosti. Buď někdo přijde s přelomovým řešením, které výrazně sníží nežádoucí zplodiny nebo se výrobci aut budou muset vydat alternativní cestou. Třeba hybridní ústrojí - nejčastěji benzínový motor v kombinaci s elektrickým - je pro mnoho automobilek ideální cestou. I z toho důvodu v Paříži najdete u většiny z nich alespoň jeden hybridní vůz. Aut, které by měly motor na 8 a více válců byste v Paříži spočítali na prstech. I monoposty Formule 1 pohání benzínová šestiválcová "jedna-šestka" spojená s elektromotorem. Tedy hybrid. Jsme tak na konci jedné éry? Bez pochyby ano!



Všechna videa z Autosalonu v Paříži:

Žádné komentáře:

Okomentovat