sobota 30. září 2017

Honda Civic 1.5 VTEC Turbo sedan - jako za starých časů!

V devadesátých letech býval Civic snem nejednoho "závodníka". Lehké, snadno ovladatelné auto se skvělým motorem. Kdo z tehdejších teenagerů netoužil po 1.6 se 118 kW kterých lehký japonský hatchback dosahoval při více než 7500 ot/min. ? V posledních letech se ovšem mohlo zdát, jako by Honda přestala dělat tak zábavná auta. V Civicu se sedělo vysoko, protože pod sedadlem řidiče byla palivová nádrž, řízení a podvozku také něco málo chybělo ... proto jsem byl zvědavý, jaká bude tato 10. generace. Výsledek: naprostá pecka!




Už po prvních metrech vám tohle auto dokáže vykouzlit úsměv na tváři. To jak reaguje na zatočení volantem nebo sešlápnutí plynu - jo, tohle je zase ta Honda, kterou jsem měl tak rád! 

Tento test jsem pojal hodně prakticky. Protože si řada lidí stále myslí, že je lepší mít pětidvéřovou Octávii (kvůli pátým dveřím), než nějaký sedan, rozhodl jsem se si to ověřit. Vzal jsem proto rodinu na výlet do Itálie a Rakouska. Lago di Garda, Benátky a pak Spielberg - kde se konal závod F1. Uveze Honda kočárek, spoustu kufrů a tašek? A jaká bude s těmi všemi zavazadly manipulace? Co spotřeba? 



Kufr Hondy má udávaný objem 519 litrů. Na obrázku výše je vidět, že toho pojme opravdu dost - a to je pod všemi těmi zavazadly ještě plnohodnotný kočárek Bugaboo Cameleon. Tedy žádné golfky ...
Co se nevešlo do kufru, pojal interiér. Musím tedy hned na úvod konstatovat: Kufr na týdenní výlet s kočárkem a jedním dítětem (a taky jeho maminkou samozřejmě) stačí!

Když jsem zmínil interiér, tady je také vidět velký pokrok. Už to není takové "UFO" přesto si ponechává svůj styl. A to je dobře. Na první pohled se mi velmi líbí, není to taková ta "německá šeď a nuda". Na druhý pohled a následný dotyk musím konstatovat, že vše je velmi dobře zpracované a během téměř 2000 ujetých kilometrů jsem nezaznamenal žádné pazvuky nebo nedokonalosti co se zpracování týče. 









Všude je dostatek místa, ani po delší jízdě se pak v sedačkách necítíte unavený - naopak. Civic má mnohem lepší sedadla, než modla mnohých českých řidičů - Škoda Octavia. A to nejen ta přední, ale velmi pohodlně se cestuje i na těch zadních. Na nich je dost místa v oblasti ramen i nohou. 

V úvodu jsem zmínil motor. Doba točivých "šestnáctek" je pryč. Nyní žijeme v éře maloobjemových turbomotorů. Ale Honda ukázala, že i tak umí udělat zábavné auto. Už jsem to naznačoval. Je radost s tímto autem jezdit. Tady si dovolím použít jedno otřepané klišé: řeže to zatáčky jak pila. až vám to někdy připadá, že řídíte maličkého Civica na autodráze. Prostě jako po kolejničce. Takhle nějak si pamatuju sportovní auta v devadesátých letech. Ochotně se vrhající do zatáček ... Přitom podvozek není nijak přehnaně tvrdý, ani na příplatkových "sedmnáctkách". V Hodně i tady udělali obrovský kus práce a desátá generace jako by byla v mnoha ohledech "revoluční" než jen "evoluční". 

K sedanu si můžete vybrat jen přeplňovanou benzínovou  "jedna-pětku". Zvolit si pak můžete mezi CVT a manuálem. Ikdyž jsem u aut pro běžný (rodinný) provoz příznivcem automatu, tady bych zvolil "starou dobrou klasiku" - tady šestistupňový manuál. 

Ten se vyznačuje krátkými a přesnými drahami. Možná, kdyby i v ostatních autech byla tak dobrá převodovka, lidi by i bavilo řadit ... 

Výkon pohonné jednotky je 135 kilowatt a točivý moment dosahuje nejvyšší hodnoty 240 Nm. Za 8,4 sekund rychlíte z 0 - 100 km/h.  

V ekorežimu jako by se velká část ze stáda 183 koní někam rozutekla, ale jakmile ho vypnete, je to ta Honda, kterou chcete. Rychlá reakce na plyn, plynulý nárůst výkonu a dostatek kroutícího momentu v téměř všech režimech jízdy. Tenhle rodinný sedan se snadno může proměnit v "hot-hatch" ... Hlavně na klikatých italských silničkách s kvalitním asfaltem jsem si opravdu užíval (manželka už méně :-) ). Přitom ono početné stádo koní není ani nijak extra žíznivé. Při klidné jízdě (například v Rakousku pod dohledem kamer a policie) se lze na okreskách dostat na hodnotu okolo 5,5 litru benzínu na 100 km. Jasně, v Italských serpentinách je to klidně jednou tolik, ale celkově je Civic relativně úsporné auto: za celou dobu testování - po téměř 2000 ujetých kilometrech byla podle palubního počítače průměrná spotřeba 7,1 litrů. To je velmi dobrá hodnota!  I tady má Civic ode mne plusové body, protože jsem rozhodně nejel "na spotřebu". 

Zdá se, že 10. generace Civicu je naprosto bez chyb, ale není tomu tak ... 

Infotainment: ten, kdo ho vymýšlel, asi nikdy neseděl v žádném jiném autě. Dokážu si docela dobře představit, že při navrhování na počítači ten systém vypadá dobře, ale v reálu jsem si docela dobře zanadával. Důležitá "tlačítka" jsou často malá a při jízdě se špatně hledají a vůbec celá logika ovládání je hodně "divná". Tohle se opravdu nepovedlo. Ještě, že je zde možnost využít Apple CarPlay nebo Android Auto. 

Na navigaci pak take nebyl úplně spoleh. Občas se ztrácela v tunelech nebo na výjezdech z nich nebo nás párkrát zavedla na místa, kde už dlouho nikdo nebyl ... asi abychom si na zapomenutých cestičkách důkladně prověřili podvozek této Hondy. Jinak nevím, proč bycho nemohli jet po normální "hlavní cestě, která byla jen pár stovek metrů vedle .. 

Marně pak přemýšlím, jaké další věci bych Civicu vytkl .... nejsem si jistý, jak moc "prachotěsný" je kryt hrdla palivové nádrže (není zde víčko) .. a občas mě "štval" odlesk plastu ve zpětném zrcátku ...





Kolik si za tento vůz u Hondy řeknou? V testované výbavě se dostanete hodně přes 700.000 kč. Ale upřímně, pokud si budete chtít pořídit stejně vybavenou Octavii, zaplatíte podobnou částku. 

A teď ... Co je lepší? Octavia nebo Civic? A proč? 

Pokud chcete jezdit s co nejnižší spotřebou a milujete naftu, koupíte si Octavii s motorem TDi. 
Jestli vám ale záleží na jídzních vlastnostech, požitku z jízdy a přitom potřebujete občas odvézt rodinu na dovolenou .... Civic bude jasná volba. Jasně, soused z Boleslavi má možná větší kufru, ale pokud neplánujete někde stanovat, Honda vám bude stačit. A i cesta může být cíl ... 

Kdybych měl známkovat jako ve škole, Honda Civic 1.5 VTEC turbo sedan dostane .... jedničku! Bez váhání. 

















Žádné komentáře:

Okomentovat