Ad

úterý 24. července 2018

Toyota Yaris GRMN - vostrej Jára

Ne, pro nákup tohoto auta není žádný racionální důvod. Přesto stojí za to! Stojí za těch 850 tisíc korun. Nebo možná i víc, protože v České republice je jen 5 kusů a všechny jsou už u svých majitelů v garážích. A prodal by je jen blázen ....




Toyota Yaris GRMN je fantastické auto. Japonci opět ukázali, že nedělají jen auta pro důchodce. Vždyť vzpomeňte na slavná 80. a 90. léta. Supra, Celica ... ale snad se blýská na lepší časy. GT86, přestože patří mezi skvěle ovladatelná a zábavná auta, sice nepatří mezi prodejní trháky, ale přesto to byla první vlaštovka. A že Toyota stále umí udělat sportovní auto dokazuje Yaris GRMN. A to nás v nejbližší době čeká nová Supra ....

Ale zpět k "vostrému Járovi" jak pojmenoval toto auto jeden můj kolega. GRMN znamená Gazoo Racing (závodní oddělení Toyoty) Masters of Nürburgring. Toto auto bylo vyrobeno k oslavě návratu této japonské značky do šampionátu WRC. Vloni se totiž tým Toyota Gazoo Racing objevil opět po 17 letech v šampionátu Mistrovství světa.



Na první pohled vás určitě zaujmou "válečné" barvy, křídlo, centrálně umístěný výfuk a kola. Ale mnohem zajímavější je technika a to, jak celé auto funguje.

Přiznám se, že před psaním testu nikdy nečtu recenze mých kolegů. Chci si udělat vlastní názor a nebýt ovlivněn. Ani tentokrát tomu nebylo jinak, ale když se mne hned několik kamarádů ptalo: "Tý jo, prý to má motor Lotus ..."  musel jsem si přečíst, kde na to přišli. Skutečně v pár testech je napsáno, že má motor z Lotusu Elise a může to navádět k myšlence, že jednotka je to britské automobilky, ale není tomu tak. Pod kapotou je osmnáctistovka Toyota s kódovým označením 2ZR-FE. Díky adaptaci kompresoru od firmy Magnusson Eaton má tak o cca 50% větší výkon, než "klasická" 1.8 Dual VVT-i. Když jsem zmínil kompresor, to by nebyla Toyota, aby neměla nějaký "hybrid". Jedná se totiž o tzv. Rootsovo dmychadlo, ve kterém jsou 2 speciálně tvarované rotační písty, které dosahují rchlosti až 20.000 ot/min. S motorem je spojeno řemenem a neustále se "točí". Díky tomu je tak, v porovnání s "běžným" turbodmychadlem, reakce na plyn mnohem rychlejší a hlavně, více než 220 Nm je k dispozici od 3.000 ot/min až do "červeného pole. Zrychlení z nuly na 100 km/h je za cca 6,3 sekundy, maximální výkon činí 212 koní a rychlost je elektronicky omezena na 230 km/h.


Toyota musela vyřešit nejen účinné chlazení všech komponent vpředu, ale také jak efektivně a s co nejmenším přípustným odporem (a efektně - design, zvuk), vyvést plyny prostřednictvím výfukového potrubí ven. Výsledek se, myslím, velmi povedl.


Dalším důležitým dílem, který přispívá ke skvělým jízdním vlastnostem, jsou kola. Zatímco konkurenti mívají většinou disky z různých slitin, Yaris GRMN se může pyšnit kovanými koly od firmy BBS. Mají "pouze" 17 palců a oproti stejně velkým kolům z různých slitin jsou lehčí o 1,5 kg. To udělá celkem 6 kg na všech čtyřech, což je obrovský rozdíl, který už má podstatný vliv na chování vozidla na silnici.


Co se podvozku týče, v předu je to klasika MacPherson a vzadu vlečená ramena s torzní tyčí. Řeknete si, to je klasika, nic moc úprava. Jenže tlumiče dodali specialisté od Sachs Performance a společně s nimi byly na sportovtovní jízdu naladěny i pružiny. Chování na silnici (trati) pak ještě vylepšuje 26 mm silný stabilizátor na přední nápravě.


Jednou z nejdůležitějších součástí sportovního auta jsou brzdy. Ty přední pocházejí od japonského dodavatele ADVICS. Zadní jsou z "běžné" verze s motorem 1.5.
Přední kotouče jsou s vnitřní ventilací a drážkované. Právě díky zmíněným drážkám se disk tolik nešpiní (drážky pomáhají vířit vzduch a tím zamezit prachu dostat se mezi kotouč a destičku) a tak pomáhají zamezit mechanickému poškození kotouče. Brzdy jsou čtyřpístkové a kotouč má rozměr 275x25 mm.


Na závěr tohoto technického přehledu jsem si nechal jednu malou perličku. Sedadla. Když poprvé usednete do auta, tak vás hned napadne: to není možné, tu sedačku snad někdo dělal mně přímo na míru! Jsou prostě fantastické. A ještě aby ne. Dělala je totiž firma BOSHOKU, která navrhla a vyrobila sedadla pro fenomenální Lexus LFA. V lepších jsem dlouho neseděl ...


Dost už "technikálií". Teď se konečně dostávám k tomu, jak auto jezdí. Už jsem to naznačoval. Je to čistý nástroj na radost. Prakticky hned po nastartování vám naskočí úsměv na rtech. Motor vydává fantastický zvuk a to je to "pitomý" čtyřválec. A co teprv, když se rozjedete ... Osmnáctistovka jde do otáček rychleji, než jeden nejmenovaný prezident po alkoholu. Pokud se budete příliš kochat, skončíte při rozjezdu na jedničku v omezovači. Dva, tři, čtyři, tuhá spojka a přesná převodovka ... přesně tak to u auta tohoto typu chcete. Rychlost je doprovázena úžasnou zvukovou kulisou ... ale pozor, žádné praskání do výfuku. Tady je vše efektivní, ne efektní. Stejně jako řízení. Pokud se budete snažit jezdit "hladce" (a ne trhaně jako s gamepadem na playstationu - plný plyn, brzda, škub doprava, škub doleva), je právě tohle nejrychlejší cesta k cíli.
Ano, můžete si hrát tak, že pomocí brzd přenesete váhu na přední část auta a ostře zatočit ... jenže to mi tak nějak k tomuto autu nesedí. Možná, že někomu jinému by to třeba káplo do noty, jenže mě se líbí, jak auto funguje při "čistém" vedení stopy. Reakce na plyn je okamžitá a lépe přenést výkon na vozovku pomáhá i diferenciál Torsen. I při opravdu razantním výjezdu ze zatáček se nedočkáte ničeho nepříjemného. Řízení by mohlo být na můj osobní vkus trošku tužší, ale zase alespoň poskytuje (v porovnání s konkurencí) dostatek informací.
Každá jízda vás bude zaručeně bavit. Díky tužšímu naladění podvozku (ale IMHO ne tak tuhému jako u Mini JCW) je Yarism GRMN určen spíše na kvalitní okresky nebo okruh. Ale ani na rozkopané D1 není cestování nijak zvlášť nepohodlné. Jen je to jako jít v kraťasech do divadla. Nejste úplně dobře :-) Na horších cestách se do interiéru nepřenášejí žádné nepříjemné rázy ani zvuky. Jedinou výtku mám k nastavení volantu. Potřeboval bych, aby se dal posunout směrem k řidiči o dost víc, než umožňuje. Celý týden jsem hledal ideální pozici a když už jsem ji našel, při sklopení opěradla a opětovném "narovnání" jsem ji zase ztratil :-) A nevadí mi ani, že interiér zůstal prakticky stejný (včetně rádia), jako v "klasickém" Yarisu. Všechny tyto "detaily" jdou po nastartování stranou!



Řada lidí se ptá na spotřebu. Ta se při běžné klidné jízdě dá stlačit pod 6,5 litru. Ale upřímně, tohle auto není na klidné rodinné výlety (ikdyž do kufru se vleze kočárek Bugaboo Cameleon nebo golfky MacLaren XT).



Při občasném předjíždění na okreskách se dá v kombinaci s dálnicí jezdit okolo 8,5 litru. Pokud se budete více oddávat symfonii vysokých tónů osmnáctistovky a naplno proženete 212 koní v 1.135 kg těžkém Yarisu (mimochodem na 1 koně tak připadá 5,35 kg), počítejte se spotřebou 12+. Na okruhu pak klidně 17+.

Jak jsem psal v úvodu - není žádný racionální důvod, proč toto auto kupovat. Ale jakmile si do něj sednete a ujedete prvních pár metrů, víte, že ho chcete. Yaris GRMN už nekoupíte. Pro Evropu totiž bylo k dispozici 400 kusů a všechny jsou prodány. Ale i díky této limitované edici se možná stane žádaným zbožím na trhu s ojetými vozy. Pokud ho nějaký blázen bude prodávat, neváhejte. Možná že už se za 5 nebo 10 let taková auta vyrábět nebudou ...












------
Brzy přidám krátké video zde i na web www.vttv.cz






Žádné komentáře:

Okomentovat