Ad

středa 15. srpna 2018

Češi skončili na finské EcoRun 1000 jezer třetí

Česká posádka Marek Tomíšek - David Kazda se finské soutěže v úsporné jízdě Suurajot EcoRun, která se jezdí na šotolinových tratích a používá podtitulek EcoRun 1000 jezer, zúčastnila již před rokem. Tehdy se ale spíše seznamovali s novým typem soutěže a místním (převážně šotolinovým) povrchem, takže příliš neuspěli. Letos se na tuto soutěž, vybaveni zkušenostmi z loňska, vydali znovu.




Místo naftového auta, se kterým jeli loni, ale vsadili na alternativní pohon – CNG. Letos poprvé se totiž této soutěže mohly, kromě aut s benzínovým, naftovým a hybridním pohonem, startovat i vozy na CNG a plug-in hybridy. A právě vozy na CNG se zařadily po bok hybridů na čelo absolutního pořadí. V první pětce skončily 3 vozy na CNG a 2 hybridy. „I tyto výsledky ukazují, že pohon na CNG je jedním z pohonů budoucnosti, protože například v přepočtu na emise CO2 vyšly ze startovního pole nejlépe“, říká Marek Tomíšek. Jelikož vozy na CNG tankovaly před soutěží u bioplynové stanice, ukazuje to i na možnosti v oblasti obnovitelných energií.

Třída CNG, ve které jeli čeští reprezentanti, byla velmi vyrovnaná. Dá se říci, že ji rozhodly penalizace. Nejnižší spotřeby dosáhla finská posádka Jenni Rossi – Jaakko Riikkonen s vozem SEAT Ibiza 1,0 TGI, která cca 260 km dlouhou trasu projela se spotřebou 2,72 kg/100 km CNG. Ta ale byla kvůli penalizaci 6 % odsunuta až na třetí místo. Druhé nejnižší spotřeby – 2,78 kg/100 km dosáhla právě česká posádka Tomíšek – Kazda s vozem Škoda Octavia G-TEC, ale i ta dostala 3 % penalizaci za překročení rychlosti. Nakonec tedy tuto nově vzniklou třídu vyhrála finská posádka druhé Octavie G-TEC, Tuomo Kuosmanen – Timo Huusko, které vyšla spotřeba 2,79 kg/100 km, ale obešla se bez penalizace. Díky tomu nejen vyhrála třídu CNG, ale také obsadila druhé místo celkově.




Marek Tomíšek, který s vozem Škoda Octavia G-TEC do Finska přijel po vlastní ose (kromě trajektu z Talinnu do Helsinek) bude dále pokračovat v cestě na sever s cílem dosáhnout polárního kruhu na CNG a dojet na toto palivo co nejdále na sever. Poslední možnost natankovat CNG totiž bude mít ve finském Oulu, dále směrem k polárnímu kruhu a za ním již žádná plnicí stanice není. Jeho cestu můžete sledovat na facebooku Efficient expeditions / Úsporné expedice.


Žádné komentáře:

Okomentovat